6 redenen waarom slaap zo belangrijk is
Home / blog / 6 redenen waarom slaap zo belangrijk is
6 redenen waarom slaap zo belangrijk is

6 redenen waarom slaap zo belangrijk is

door: Jorn van Vrijaldenhoven

Hoe werkt het eigenlijk?

Waarom is slaap zo belangrijk?

Je kent het vast wel: je hebt een nacht lang in je ondergoed met een slipper in de hand op je bureaustoel gestaan. Op zoek naar die vervelende mug, die telkens rond je oor begon te zoemen, net wanneer je bijna in slaap viel. De volgende ochtend is dan zwaar en je ogen zijn dat minstens net zo. Het voelt alsof Klaas Vaak is langsgeweest met een grote stortwagen om een kubieke zand in je ogen te kieperen. Je bent alles behalve uitgerust en staat die dag eigenlijk al een spreekwoordelijke 3-0 achter. Dat een goede nachtrust belangrijk is hoef ik je niet uit te leggen, maar waar het precies gunstig voor is, dat leg ik je uit in deze blog.

1. Slaap helpt bij afvallen

Misschien heb je alles al geprobeerd wanneer het aankomt op gewichtsverlies. Je houdt rekening met je voeding, je sport regelmatig, maar nog steeds willen die kilo’s er niet vanaf. De oorzaak hiervan zou onvoldoende slaap kunnen zijn. Slaapgebrek kan er binnen slechts vier dagen (of nachten) al voor zorgen dat het lichamelijk vermogen om insuline op de juiste manier te gebruiken wordt verstoord. 

Waarom is dat slecht voor je? Bij goed functionerende insuline verwijderen de vetcellen vetzuren en lipiden, en voorkomen ze de opslag daarvan. Wanneer je bij slaapgebrek dus in grotere mate resistent wordt, slaat het lichaam deze overtollige insuline op als vet op de verkeerde plekken. Dit is precies hoe je dik wordt en last krijgt van ziektes als diabetes. Kortom: wil je afvallen? Zorg dan voor een goede nachtrust!

2. Slaap is goed voor je immuunsysteem

Verschillende onderzoeken tonen aan dat een gebrek aan slaap ons immuunsysteem op de lange termijn verzwakt. Het maakt ons lichaam ook vatbaarder voor virussen die verschillende kwalen kunnen veroorzaken. Wanneer je voldoende rust neemt en aandacht besteed aan een regelmatig slaappatroon, waarin je voldoende uurtjes pakt, zal dit helpen weerstand te bieden tegen virussen.  

Tijdens de slaap maakt je immuunsysteem eiwitten vrij die ‘cytokines’ worden genoemd, waarvan sommigen de slaap bevorderen. Bepaalde cytokines moeten toenemen wanneer je een infectie of ontsteking hebt, of wanneer je stress ervaart. Een tekort aan slaap kan de toename van deze beschermende cytokinen verminderen. Bovendien worden infectiebestrijdende antilichamen en cellen verminderd in periodes waarin je niet genoeg slaapt.

3. Je eet minder door voldoende te slapen

Afvallen betekent simpelweg minder calorieën tot je nemen dan je er verbrandt op een dag. Deze uitdaging is voor veel mensen al groot genoeg, want hoe meer je jezelf overtuigt om niet te eten, des te meer je eraan gaat denken. Voldoende slaap kan hierin de uitkomst zijn. Studies naar slaap wijzen uit dat wanneer je genoeg slaapt, je minder de neiging hebt om calorieën tot je te nemen. Helaas werkt dat effect ook andersom, waardoor je met een slaapgebrek sneller geneigd bent meer te eten.

Een onderzoek onder 12 mannen die slechts vier uur per nacht mochten slapen, wees uit dat zij de volgende dag gemiddeld 556 meer calorieën aten, in vergelijking tot wanneer zij acht uur mochten slapen. 

Hoe dit kan? Het slaapgebrek zou de dagelijkse schommelingen in eetlusthormonen verstoren, wat een slechte eetlustregulatie zou veroorzaken. Wil je dus minder eten? Draai je dan nog een keertje extra om in bed.

Weten hoeveel ‘saldo’ jij dagelijks aan calorieën kunt uitgeven om je doel te behalen? Bereken hier eenvoudig jouw calorieportemonnee. 

4. Slechte slaap is nadelig voor de stofwisseling

De ruststofwisseling, ofwel het BMR (Basal Metabolic Rate), laat zien hoeveel energie jouw lichaam zou verbruiken als je de hele stil zou liggen in een kamer met een aangename temperatuur (ca. 22 graden) en met een lege maag. Dit is afhankelijk van je leeftijd, gewicht, lengte, geslacht en spiermassa. 

Onderzoek wijst uit dat slaapgebrek je BMR kan verlagen. In één van de onderzoeken werden 15 mannen gedurende een periode van 24 uur wakker gehouden. Hun BMR was hierna gemiddeld 5% lager dan wanneer ze een volledige nacht hadden geslapen. Daarbij was hun stofwisseling na het eten 20% lager. Door een goede nacht te pakken, kun je dus slapend rijk worden in je calorieportemonnee.

5. Slaap kan je fysieke activiteit een boost geven

Het klinkt enorm logisch en dat is het ook. Wanneer je een goede nacht hebt gepakt kun je veel meer halen uit je work-out en ben je tevens gemotiveerder om van je reet af te komen. Je kunt daarnaast je persoonlijke prestaties makkelijker verbeteren. In één onderzoek onder basketbalspelers van een universiteit, werd de proefpersonen gevraagd om iedere nacht 10 uur in bed door te brengen. De uitkomst? Ze werden sneller, hun reactietijden verbeterden, hun vermoeidsheidsniveau nam af en ze werden ook nog eens nauwkeuriger. Nou, keurig!  

6. Slaap bevordert het spierherstel

Wanneer je voldoende rust neemt geef je jouw lichaam de kans zich te herstellen na een flinke sportsessie. Tijdens het sporten beschadig je het weefsel in jouw spieren, dat zich repareert met nieuwe spiereiwitten terwijl je rust. Hierdoor ontstaat er een grotere spier en zul je groeien. Slaap verbetert het spierherstel door zogenaamde eiwitsynthese en de afgifte van het menselijk groeihormoon genaamd somatropine. Wil je groeien? Pak dan 7 tot 9 uurtjes per nacht om bij te tanken. Slaap lekker = groei lekker!