6 tips tegen vakantiekilo's
Home / blog / 6 tips tegen vakantiekilo's
6 tips tegen vakantiekilo's

6 tips tegen vakantiekilo's

door: Jorn van Vrijaldenhoven

Hoe werkt het eigenlijk?

Hoe voorkom je vakantiekilo's?

Wanneer je op vakantie gaat wil je het liefst even alles laten gaan, want dat heb je wel verdiend na een jaar hard werken. Alle zorgen van je af laten glijden en met volle teugen genieten van het bourgondische leven. Het wordt echter vervelend wanneer je weer naar huis gaat en je beseft dat je meer bagage mee terugneemt dan de heenreis (en dan heb ik het niet over je koffer). Daarom heb ik een aantal nuttige tips voor je op een rij gezet, zodat je die zwembandjes kunt achterlaten bij het zwembad.

Tip 1: pak wat je pakken kan

Dan bedoel ik niet dat je voor de 100e keer je bord moet gaan volscheppen bij het all-inclusive buffet. Nee, ik bedoel pak alle beweging die je pakken kan. Ga je naar een restaurantje in de buurt? Ga dan lopen of huur een fiets in plaats van een taxi te nemen. Ga je een dagje naar het strand? Duik dan ook een paar keer de zee in om daadwerkelijk te zwemmen. Alle beweging op vakantie is mooi meegenomen, want dat zijn weer calorieën die je niet meeneemt naar huis. Het kan daarom al helemaal geen kwaad om een keer wat eerder op te staan om te sporten. Geen sportschool? Je hebt niet veel meer nodig dan een springtouw, resistance bands en je eigen lichaamsgewicht. 

Tip 2: spaar voor je vakantie

Net als met je normale portemonnee, wil je met je calorieportemonnee ook sparen voor je vakantie. Je hebt immers saldo nodig om van te kunnen leven. Je hebt geen zin om nog lang nadat je vakantie is afgelopen je schuld te moeten afbetalen, gewoon omdat je te veel hebt uitgegeven. Zorg daarom dat je ruim van tevoren begint met saldo opsparen. Ga in de weken voorafgaand aan je vakantie onder je dagelijkse caloriebehoefte zitten. Hoe meer je opspaart, des te minder je hoeft op te letten op vakantie. 

Tip 3: wijk niet te veel af van je normale eetpatroon

Daarmee wil ik niet zeggen dat je niet moet genieten van lekker eten, het tegenovergestelde juist. Vakantiegevoel draait voor mij ook om bourgondisch genieten van allerlei eten en drinken. Probeer er echter wel voor te zorgen dat je niet ineens zes maaltijden per dag gaat eten, terwijl je thuis maar drie keer per dag eet. Hetzelfde geldt voor de grootte van de porties die je eet, probeer dat zoveel mogelijk gelijk te houden met de porties die je thuis zou eten.

Tip 4: drink genoeg water

Naast het feit dat het op de meeste vakantiebestemmingen over het algemeen warmer is dan hier, en je daardoor sneller zult uitdrogen, is voldoende water drinken ook een uitstekende manier om het hongergevoel te verminderen. Zo heeft onderzoek bijvoorbeeld uitgewezen dat mensen die direct voor de maaltijd 2 glazen water drinken, 22% minder eten dan mensen die geen water drinken. Een karafje water bestellen kan daarom nooit kwaad voor de calorieportemonnee!

Tip 5: geniet van wat je eet

Als bourgondiër ben je per definitie iemand die geniet van eten, maar wist je dat het je ook kan helpen om niet te veel te eten? Door kleine happen te nemen en langzaam te eten, ben je (naast het feit dat je beter proeft) bewuster van wat je eet. Je zult daarom sneller in de gaten hebben wanneer je vol zit en daardoor niet snel te veel eten.

Tip 6: ga voor een voldaan gevoel

Wanneer je hebt gegeten wil je uiteraard met een voldaan gevoel opstaan van tafel. Het is echter afhankelijk van wat je eet hoe snel je daadwerkelijk voldaan bent. Zo zorgt voeding die rijk is aan eiwitten, vezels en water ervoor dat je sneller vol zit en ook langer een vol gevoel blijft houden. 

Voorbeelden van voedsel dat rijk is aan water:

  • Komkommer
  • Watermeloen
  • Tomaat
  • Sla
  • Paprika
  • Courgette
  • Kool

Voorbeelden van voedsel dat rijk is aan vezels:

  • Volkoren graanproducten, zoals volkoren brood, volkoren pasta, zilvervliesrijst, havermout en muesli
  • Avocado
  • Bonen
  • Wortels
  • Broccoli
  • Linzen
  • Zoete aardappel

Voorbeelden van voedsel dat rijk is aan eiwitten:

  • Ei (je verwacht het niet)
  • Kip
  • Kwark/yoghurt/melk
  • Kip/kalkoen
  • Broccoli
  • Pinda’s
  • Tonijn, kabeljauw

Fijne vakantie en vergeet niet te genieten!